Aktiviteter & evenemang i Uppsala

28 oktober, 2015

Student i Uppsalas mörker

Uppsala har ett bra och aktivt studentliv, ett studentliv som anstår nordens äldsta universitet. Det grundades 1477 och slog således Köpenhamns universitet med två år. Men studentlivet har också sina avigsidor. Det är inte alltid som studenter äter en bra kost, eller vistas utomhus så mycket som de borde göra, vilket i värsta fall kan leda till olika bristsjukdomar. Det gäller då inte minst D-vitamin som svenskar i allmänhet och tonårstjejer i synnerhet får i sig för lite av. Brist på D-vitamin är heller inte att leka med utan kan få allvarliga följder. Försämrat immunförsvar, benskörhet, trötthet och allmänt elände.

Det gäller speciellt under hösten och vintern, vilket gör att vi under den årstiden bör vara speciellt uppmärksamma på vad vi stoppar i oss så att vi får vårt behov av vitamin D2 och D3 tillfredsställt. Som vi redan påpekat så är studenter ofta lite mindre noggranna med vad de äter, delvis av rent ekonomiska skäl. Studielån och bidrag gör inte att man kan leva alltför fett. Och, i ärlighetens namn, en icke obetydlig del av dessa pengar går säkerligen åt till öl, som kanske inte riktigt tillfredsställer alla kroppens näringsbehov.

vitamin d3Källor till extra D-vitamin
Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin genom sin kost och tillskott rekommenderas därför, speciellt under vinterhalvåret. Ett bra tillskott är kalktabletter med vitamin D3 som förutom D-vitamin även innehåller andra nyttigheter. Observera dock att det är skillnad på kalktabletter och kalktabletter. För kalktabletter med vitamin D3 så hittar du ett bra utbud här. Kalktabletter med aminosyrabundet kalcium kan där rekommenderas då dessa innehåller en stor del av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin D3 i varje tablett (80%), samt dessutom mycket kalcium och magnesium vilket hjälper till att hålla benstomme och tänder i gott skick.

Observera dock att det rekommenderade dagliga intaget i Sverige brukar anses ligga lite väl lågt. Inte så att man ska överdriva (det är möjligt att få i sig för mycket) men att lägga sig en bit över gränsvärdena kan rekommenderas. Hur mycket D-vitamin man behöver varierar också beroende på hudfärg – ju mer mörkhyad, desto större behov. Vet man dessutom med mig att huden får lite solljus så ökar också behovet av att tillföra vitamin D.

Vad gäller vitamin D2 så är det svårare. Vitamin D2 finns främst i olika svampar och vissa alger. Men ofta så är livsmedel i Sverige, till exempel mjölk, berikade med vitamin D2, och det går även att köpa vitamin D2-tabletter (exempelvis hos Vitapost som vi länkade till ovan).

Det har blivit värre
Studier har visat att det blir allt vanligare med underskott på vitamin D i Sverige. Vad detta beror på är inte helt klarlagt, men sannolikt spelar det in att vi idag äter mindre fisk än vi gjorde förr. I vilket fall som helst så visar det på vikten av att vi får i oss extra D-vitamin på olika sätt, och tabletter är då ett enkelt och snabbt sätt som garanterar att man får i sig dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *